maandag 3 oktober 2011

Feestje!

Vandaag is het feest. Het project ‘Een glimp van je ziel’  bestaat namelijk 4 jaar. Op 3 oktober 2007 gaf ik mijn schilderij ‘Een glimp van je ziel’ aan iemand anders, met de opdracht om het na twee weken weer door te geven aan een volgende persoon. Nu 4 jaar later reist het schilderij nog steeds door Nederland. En wie mijn blog volgt heeft het al gezien: ‘Een glimp van je ziel’ komt overal!

Het schilderij ‘Een glimp van je ziel’ bevindt zich momenteel in de provincie Zeeland, waar het in april, voor het eerst sinds vier jaar, arriveerde. 

Via een doorgeefsysteem wisselt het schilderij elke twee à drie weken van verblijfplaats. Meer dan 75 huishoudens, bedrijven en stichtingen hebben het schilderij al verwelkomd in hun midden.

Toen ik het project begon had ik 3 doelen:
Een glimp van je ziel -
Bianca van Baast
1. Kunst naar de mensen thuis brengen Rond kunst hangt een zekere sfeer van ‘duur en sjiek’. Hierdoor komen sommige mensen, bewust of onbewust, nooit met kunst in aanraking. Tijdens mijn opleiding tot tekendocent kwam ik in contact met het vak CKV waarbij leerlingen gestimuleerd worden om zich bezig te houden met kunst en cultuur. Da’s een mooi initiatief, maar ik wilde niet alleen jongeren bereiken. Met het ‘Glimp van je ziel’ project kan nu iedereen, ongeacht achtergrond of afkomst, in contact komen met kunst.

2. Bewustwording creëren
In mijn werk staat de menselijke psyche centraal. Ik ontdoe de mens van kleding, haar, make-up en sieraden, zodat we de persoon achter het ‘sociale’ masker te zien krijgen. Het schilderij ‘Een glimp van je ziel’ wordt begeleidt door een brief waarin de tijdelijke gastouder wordt uitgenodigd na te denken over bezieling. Wat zijn hun diepste verlangens? Hopelijk wordt men bewust van mooie verlangens die eindelijk werkelijkheid mogen worden.

3. Leren loslaten
Ik ben nogal een control freak, vooral als het om mijn schilderijen (lees: kindjes) gaat. Door ‘Een glimp van je ziel’ Nederland in te sturen verplichtte ik mezelf om een stukje controle los te laten. Ik ben namelijk niet degene die bepaald waar het schilderij naartoe gaat. De persoon die het schilderij onderdak verleent bepaald het nieuwe onderkomen.



www.biancavanbaast.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten