vrijdag 21 januari 2011

De natuur als muze.

Het is hartje winter, maar mijn aronskelk trekt zich hier niets van aan. Hij staat vol in bloei. Prachtig om te zien!

Ik zou hem zo graag willen verwerken in een schilderij. Maar tot nu toe past hij niet in mijn schetsen. Wie weet duikt hij in de toekomst nog eens op in één van mijn schilderijen.

De laatste tijd neem ik steeds vaker bloemen op in mijn werk. Ik gebruik ze dankbaar als symbolische verwijzingen.

Voor ik begin met schilderen verzamel ik altijd zoveel mogelijk beeldmateriaal. En, zo mogelijk, probeer ik echte bloemen en bladeren in mijn atelier te plaatsen. Op zo’n moment verbaas ik me al over de vele soorten die er van elke bloem bestaan. Ga maar eens na hoeveel verschillende rozen er zijn en hoe verschillend ze groeien.

Blessed (en detail) - Bianca van Baast
Als ik eenmaal een geschikte bloem heb gekozen ga ik hem al schilderend ontleden in vorm en kleur. Elke bloem en plant heeft namelijk een systeem; een eigen manier van groeien dat in elk blaadje en takje terug te vinden is. Het is een heel gepuzzel om dit systeem in 2D over te nemen. Maar ik geniet er elke keer weer van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten