dinsdag 1 februari 2011

24 uur met….

Al zappend ben ik een paar keer uitgekomen bij het programma ‘24 uur met…’. Waarin Wilfried de Jong 24 uur doorbrengt met een gast in één ruimte. Het deed me een beetje denken aan een uitzending van Avro’s Kunstuur; Twee bn-ers overnachtte in een tijdelijk kunstwerk, een draaiend hotelkamer in museum Boijmans Van Beuningen.  http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=0bb2e023f16e7200a972419fa375999a
Toren van Babel - Pieter Bruegel de Oude

 Het hele museum voor jezelf!  Mijn bed zou ik plaatsen in de zaal waar de ‘Toren van Babel’ hangt, van Pieter Bruegel de Oude. Dat schilderij vind ik echt het toppunt van de collectie. Ik zou geen oog dicht doen!

Het lijkt me fantastisch om 24 uur te worden opgesloten in Boijmans Van Beuningen.

 En dan blijft de vraag over “wie zou mij vergezellen?” De eerste persoon die in me op komt is Hans den Hartog Jager, freelance-journalist en schrijver op kunstgebied. In Kunstuur zie ik hem altijd vol passie over kunst vertellen en dat ik wel eens van nabij willen mee maken.
De tweede persoon zou Ans Markus zijn. Maar waarschijnlijk komt het gesprek dan minder op kunst te liggen en meer op levenservaring en emotie.
Als laatste zou ik een buitenlandse gast uitnodigen. Mike Shinoda, MC van de band Linkin Park en illustrator/ kunstenaar. Met zijn confronterende teksten en afbeeldingen lijkt hij de wereld wakker te willen schudden. Ik ben benieuwd hoe hij de ‘Toren van Babel’ ervaart en of de grote meesters hem kunnen inspireren.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten