vrijdag 11 februari 2011

Muziek, songteksten en titels.

Een collega vroeg me laatst: “heb je speciale muziek waar je naar luistert als je aan het schilderen bent?” Nee, eigenlijk heb ik die niet. Soms luister ik naar (internationale) radiozenders. Maar meestal heb ik mijn computer aanstaan. Die staat vol met muziek, variërend van gouwe ouwe tot hedendaagse muziek, van metal tot Nederlandstalig, van R’n’B  tot country, van reggae tot klassiek.

Ik merk dat ik veel waarde hecht aan de songteksten. Ik wil graag dat het ergens over gaat. Muziek zonder ‘diepgang’ zegt me niet zo veel . Net als bij kunst zoek ik naar een boodschap of herkenning. Misschien is dat ook de reden dat ik zo geïnspireerd kan raken door muziek. Het is regelmatig voorgekomen dat een songtekst of songtitel beelden in mijn hoofd opleverde die ik daadwerkelijk heb uitgewerkt. Sterker nog, het eerste schilderij dat ik maakte van een naakt en kaal figuur, wat zo herkenbaar is voor mijn werk, was n.a.v. een nummer van Metallica.

Artiesten die me op de een of andere manier inspireren zijn o.a. Extreem, India Arie, Bush, Linkin park, Eminem en Mary J. Blige.
Three sides to every story: Yours, mine and the truth - Bianca van Baast

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten