zondag 1 juli 2012

Guest juli 2012: Laura Hoek

Deze maand toont Guest een werk van Laura Hoek. Of beter gezegd, twee werken. Guest toont namelijk een tekening dat onderdeel uitmaakt van de animatie Closer Now! De tekening is los verkrijgbaar, met of zonder lijst.
Maar het is ook mogelijk de animatie zelf, in een prachtige presentatie, te verkrijgen. Bij deze laatste krijgt u een tekening naar keuze (uit de animatie) erbij.

Animatie still Closer Now! in lijst -
Laura Hoek
Laura Hoek toont haar animatiefilms in een brede lijst. Dankzij het kleine beeldscherm ontstaat er een intiem kunstwerkje dat maar door één persoon tegelijk kan worden aanschouwt. Hierdoor ontstaat er een soort ‘kijkdoosgevoel’.
In de animatie Closer now! zien we een vrouw alleen. Langzaam richt ze zich op…. D
e nadruk ligt op de handen; maken we contact, of weer we contact af?


Het werk van Laura Hoek oogt, op enkele overeenkomsten na, totaal anders dan mijn eigen werk. Waar ik begin met een bijna volledig uitgewerkt idee, begint Laura enkel met de wens een lichaam weer te geven. Zonder gedetailleerd plan gaat ze van start en intuïtief reageert ze op het vloeien van de inkt en de lijnen die ze zet. Waar ik de kracht van kleur inzet, versterkt zij haar tekeningen juist door weg te laten. Hoe minder materiaal en kleur, hoe sterker haar werk wordt. En terwijl ik mijn best doe om de verf dekkend op te zetten, geeft Laura haar ondergrond de vrijheid een rol mee te spelen in haar tekening...
 
 Tekening 05 uit animatie Closer Now! - Laura Hoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten