dinsdag 12 juni 2012

Kunst in Vught

Zonder titel (GD) - Bianca van Baast
Op zaterdag 23 juni organiseren ‘De Vrienden rond het Vughts Museum’ in samenwerking met ‘Het Vughts Museum’ een unieke kunstveiling.
De te veilen kunstwerken worden in de week
voorafgaand aan de veiling
tentoongesteld in Theater De Speeldoos.
Mijn schilderij ‘Zonder titel (GD)’ zal ook tentoongesteld en geveild worden.

Het doek ‘Zonder titel (GD)’ komt uit een serie van vier schilderijen waarbij de blik een grote rol speelt. Elk doek heeft een formaat van 60 x 50 cm. En omdat de gezichten de schildersdoeken volledig in beslag nemen, zijn de afgebeelde gezichten groter dan u van mij gewend bent.
De vrouwenfiguren zoeken contact en kijken de toeschouwer recht in de ogen aan. Je wilt hun blik wel beantwoorden, maar tegelijker tijd bekruipt je het gevoel de indringende blik te willen ontwijken.
Door de intense blikken lijken de vrouwen geen schroom te kennen, maar hun houding en de manier waarop ze hun kledij vasthouden, vertellen een ander verhaal.



4 x Zonder titel ( SH, GK, GD, BD) - Bianca van Baast

‘Zonder titel (GD)’ is opgebouwd uit aardetinten en oogt een stuk rustiger tegenover de andere drie werken uit de serie.
Het geportretteerde meisje kijkt je aan terwijl haar kin op de schouder rust. De blik is zacht. Grote groene ogen kijken je vragend aan. Wat zou ze van je willen…?
Het te veilen werk is geschilderd in een tijd dat ik mijn werk nog geen titels gaf. Ik dacht de toeschouwer te beperken in de waarneming als ik dit wel deed; Ik wilde de kijker juist de vrijheid geven er een eigen verhaal bij te verzinnen.

De veiling wordt geleid door burgemeester Roderick van de Mortel en veilingmeester Korst van het gelijknamige Bossche veilinghuis.

Kunst in Vught:
Expositie: 18 t/m 22 juni 2012 van 10.30 - 17.00 uur
Veiling: zaterdag 23 juni 2012 vanaf 16.00 uur
Locatie: Theater de Speeldoos Vliertstraat 6 5261EL Vught

Geen opmerkingen:

Een reactie posten