maandag 28 mei 2012

Kunst maakt rijk

Naar verre horizon - Hans van Eerd
( met op de achtergrond een detail
van Admirario homo -  Bianca van Baast)
In minder dan een week verschijnt de volgende kunstenaar op Guest en moet ik afscheid nemen van het werk van Hans van Eerd.

Momenteel heb ik 5 beelden van zijn hand in stock. Ik had ze twee dagen voor mijn open atelierdagen opgehaald, zodat ik ze naast mijn schilderijen kon tonen. Hierdoor kregen bezoekers meteen een preview van de eerste gastkunstenaar die op Guest zou verschijnen.

Samen met Hans van Eerd had ik de te tonen sculpturen uitgekozen en in de auto geladen. Om er zeker van te zijn dat er niets fout kon gaan, werd het grotendeels ingepakt en vastgeketend in de auto. Opgelucht dat ik van te voren nog een verzekering had afgesloten, reed ik voorzichtig naar huis. De auto voelde zwaarder aan dan normaal, maar ik zweefde. Ik had zoveel moois achterin!

Thuis aangekomen, waar ook mijn atelier zich bevindt, ging ik meteen een mooi plekje uitzoeken voor deze prachtige kunstwerken.
Ik had altijd gedacht dat mijn huis te klein was voor kunst, maar als je iets echt mooi vindt, ontdek je er vanzelf een perfecte plek voor. En zo oogden de beelden al snel thuis.



Stil vertrek - Hans van Eerd
’s Nachts kon ik bijna niet slapen van opwinding; Ik had bronzen beelden in huis! Beelden waarvan ik al jaren droomde er ooit eens één van te bezitten.
Het voelde alsof ik de nacht in een kasteel zou doorbrengen. Zo groot en luxe ervoer ik mijn onderkomen.


Uit ongeloof ben ik ’s nachts nog eens mijn bed uitgekomen. Stond ‘Stil vertrek’ daadwerkelijk op mijn overloop? Ja, het was echt zo. Hoewel… een opgetrokken been gaf de suggestie dat dit mythische wezen niet lang zou blijven. Net als Galatea, het beeld van
Pygmalion, leek het elk moment tot leven te komen en weg te vliegen. Zou deze figuur dan zijn belofte nakomen; En me de weg wijzen naar een mogelijk paradijs? Ik wist het niet, maar het zou een heerlijke, rijke nacht worden. Vermoeid van de voorbereidingen voor de open atelierdagen viel ik in slaap. Mijn bed leek net iets groter dan anders en lag net iets zachter…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten