donderdag 20 maart 2014

Bezield leven

Gisteren bezocht ik een lezing van loopbaan en missie coach Gerard van de Kam. Zijn woorden bevestigde al wat ik vermoedde; ook al ben ik kunstschilder, het gaat me niet om de kunst.

In 2006 schilderde ik ‘Tegenstroom’. Het toont een groep gele figuren die de ene kant op gaan en één blauw/paarse figuur die, tegen de stroom in, de andere kant op gaat. Om de een of andere reden voel ik veel affiniteit met dit schilderij. Vandaar dat ik het als een soort logo gebruik op mijn visitekaartje, blog, startpagina en briefpapier. Het schilderij is niet het beste dat ik ooit heb gemaakt, maar het staat voor hetgeen waarin ik geloof; Loop niet met de massa mee, maar denk voor jezelf. 
Meelopen met de massa kan veilig voelen, maar leef je dan je eigen leven?
Tegenstroom - Bianca van Baast
Een jaar na ‘Tegenstroom’ schilderde ik ‘Een glimp van je ziel’ en begon ik het gelijknamige project. Met dit project wilde ik mensen inspireren om een bezield leven voor zichzelf te creëren. Maar hoe doe je dat?
Een burn out in 2010 gaf me de kans om dit zelf te onderzoeken.

Een glimp van je ziel -
Bianca van Baast
Ik ontdekte dat leven vanuit bezieling tevens betekend dat je het leven leeft waarvoor je geboren bent. Via onze intuïtie, gevoelens, dromen en omgeving krijgen we constant signalen aangereikt die functioneren als navigatie. En wij hebben de keuze om die richtingaanwijzers te volgen of niet. 

Het is niet altijd makkelijk om de juiste keuze te maken als je geen eigen visie of doel hebt. Het is dan ook belangrijk dat je eerst de massa, hun visie en bijbehorende overtuigingen loslaat. Alleen wat voor jou werkt mag behouden blijven. 
Dream - Bianca van Baast

Met het schilderij ‘Dream’ moedig ik je aan om je eigen doelen te creëren. Durf groot te dromen en helemaal voor jezelf te kiezen. Is dat egoïstisch? Ik denk het niet. Want ieders eerste doel is een liefdevol en harmonieuze omgeving scheppen. 
Neem dus verantwoordelijkheid over je eigen leven en laat elke keuze die je maakt een bewuste stap zijn richting je eigen doel. 

Veel succes, en een bezield leven, toegewenst.

Liefs,
Bianca



2 opmerkingen: