zondag 11 november 2012

Wat vertelt kunst over u?

Op www.guestartist.nl nodig ik kunstenaars uit van wie ik graag werk zou willen bezitten. Tijdens de eerste selectie houd ik al rekening met mijn voorkeuren betreffende het soort werk, kleuren, thema's en technieken. Maar zodra ik de tekst erbij begin te schrijven ontdek ik dat er nog veel meer (onbewuste) lagen zijn die zorgen dat juist deze kunst mij zo aanspreekt.

Chocolate heart - Caroline Wetserhout
Al schrijvend over het werk van Caroline Westerhout, gastkunstenaar van september, bekroop me het gevoel dat ze me een spiegel voor hield. Wat thema’s betreft zag ik altijd al overeenkomsten tussen onze werken: We schilderden beiden gevoelens, gedachtes en emoties. En we gebruikten beiden kunst om onszelf te uiten.

Schilderen werkt voor mij als een soort van therapie. Wensen en onzekerheden worden vastgelegd in schetsen en schilderijen en krijgen zo een plekje. En hoewel ik dacht andere onderwerpen te schilderen dan Caroline Westerhout, bleken de achterliggende gevoelens en gedachtes van dezelfde aard. Terwijl ik trachtte haar werk te beschrijven werd het me steeds duidelijker dat we hetzelfde verlangden, maar dit anders verbeelden en verwoorden.

Houvast - Bianca van Baast
Wat dat betreft kun je stellen dat kunst niet alleen iets over de kunstenaar zegt, maar ook over de beschouwer. Kunstkopers die beweren een deel van de kunstenaar te kopen als ze een kunstwerk aanschaffen, kopen eigenlijk een deel van zichzelf. Bewust of onbewust herkent men zichzelf in het kunstwerk en wil men er nog meer deel van worden.

Andersom werkt het ook; een kunstwerk dat niet aanspreekt toont wat de kunstbeschouwer liever niet ziet in zichzelf.
In mijn werk toon ik mensfiguren die zich volledig naakt geven. Sommige toeschouwers hebben hier negatieve associaties mee en lopen weg van hun angsten door mijn figuren te vermijden. Liefhebbers van mijn werk daarentegen zijn mensen die deze openheid herkennen en waarderen.

Kunst is dus als kijken in een spiegel; Wat ziet u in de spiegel van uw favoriet kunstenaar?

Dag verleden II - Bianca van Baast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten