Natasja Bennink |
Begin juni koos ik een bankje uit in het Jacob Cramerpark waar ik wachtte tot het Drents Museum opende. Een paar
minuten later betrad ook een ouder echtpaar het park en hoorde ik de vrouw
tegen haar man zeggen, “Stoere meid”. Ik kon dit alleen maar beamen. We keken met
zijn drieën naar het bronzen beeld ‘Venus van Drenthe’ van Natasja Bennink. Een staand vrouwenfiguur
met haar armen over elkaar en de kin trots omhoog, naakt en puur.
Ik heb lief gehad - Natasja Bennink |
De beschrijving ‘puur’ kan voor elk werk van Natasja Bennink opgaan. Maar ook oer,
geaard en zonder poespas. De beeldhouwster toont de mens, met name de vrouw,
zoals ze zou moeten zijn. Niet zondig en zedig zoals de kerk haar eeuwenlang
heeft afgebeeld. Of onzeker en respectloos naar zichzelf, zoals we haar nu regelmatig
in de media terug zien. Maar vrij, trots, vol passie en handelend vanuit zelfvertrouwen.
Het is de innerlijke kracht die zij weet vast te leggen.
Lief buikje - Natasja Bennink |
Door het weglaten van het gezicht wordt het figuurtje anoniem en kan elke vrouw zich herkennen in deze aanstaande moeder. De beeldhouwster toont haar als 100% vrouw en vol hoop gericht op de toekomst. En mede dankzij de vluchtige, rauwe toets waarmee het beeld is opgebouwd ervaren we de kracht waarmee deze moeder in het leven staat.
Ps: Eind juli kocht het Drents Museum twee werken van Natasja Bennink aan, waaronder de hierboven beschreven ‘stoere meid’: De Venus van Drenthe’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten