Afgelopen tijd postten vele kunstenaars deze ets op Facebook. Hiermee werd
het idee gewekt dat je beter nu hun kunst kunt kopen, omdat het bij leven nog
betaalbaar is.
Maar dat kunst in prijs stijgt zodra de kunstenaar is overleden gaat niet
altijd op.
Zo werkte ik, toen de befaamde kunstenaar Anton Heyboer overleed, in een
galerie in Breda. Ondanks zijn grote naam, bleven de prijzen na zijn dood onveranderd.
Waarschijnlijk had dit te maken met zijn grote productie. Na zijn dood werd er
nog volop werk aangeboden waardoor vraag en aanbod aan elkaar gewaagt bleef.
Veelal gaan de prijzen omlaag zodra een kunstenaar komt te overlijden. Vooral bij
kunstenaars met weinig naamsbekendheid en nabestaanden die er niet van willen
of hoeven rond te komen ebt de belangstelling voor het werk uiteindelijk weg.
Hierdoor verminderd de waarde.
Maar laat je niet vergissen, zo’n kunstenaar kan worden herontdekt en dan loopt de waarde na jaren weer op.
Toch zou ik hier niet op speculeren, maar gewoon het werk nu al aankopen. Dit advies heeft niets te maken met de prijs, de dood of het leven, maar alles met de kansen die u een kunstenaar gunt.
Een kunstenaar die niet (genoeg) verkoopt zal op den duur moeten stoppen of iets anders naast het kunstenaarschap moeten gaan doen. Welk ander groot plezier kunt u een kunstenaar én uzelf doen dan de kunstenaar te laten werken in een vak waar hij of zij het beste in is?!
www.biancavanbaast.nl
www.guestartist.nl
Ik ben het met je eens en zou er aan willen toevoegen: Koop een kunstwerk nooit voor de (stijgende) waarde. Koop een kunstwerk omdat je het mooi vindt, er passie voor voelt. Talloze goede redenen om kunst te kopen, beleggen is de slechtste.
BeantwoordenVerwijderenHartelijk dank voor je reactie Quintes.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het helemaal met je eens dat je kunst vooral moet kopen omdat het je het mooi vind.
Vorig jaar kocht ik een beeldje van Hans van Eerd. Daar is veel aan vooraf gegaan, maar ik ben er nog altijd blij mee; http://biancavanbaast.blogspot.nl/2012/06/waarom-kunst-kopen-ii.html
Liefs,
Bianca