Etude 3 - Walter Brems |
Het intieme schilderijtje maakt deel uit van een serie portretstudies en bevat alle kenmerken waar het werk van Walter Brems zo bekend om is.
De achtergrond, donker en volledig geabstraheerd, staat in groot contrast met het model op de voorgrond.
Terwijl de achtergrond is ontstaan door een ongecontroleerde techniek met extreem verdunde verf, is het model juist heel precies uitgewerkt. De huid oogt zacht door de geleidelijke overgangen van schaduw en licht. Het haar is zo gedetailleerd dat het per stuk lijkt te zijn geschilderd.
Ik zag het werk van Walter Brems voor het eerst op een kunstbeurs. De stand was intiem ingericht. Prachtige schilderijen met nog mooiere vrouwen trokken mijn aandacht. De dames, schaars gekleed in veelal niemendalletjes, lonkten naar ons beursbezoekers in de hoop gezien te worden. Toch zou ieder die deze honger naar aandacht trachtte te beantwoorden, onvervuld naar huis gaan…
Walter Brems voor één van zijn schilderijen |
Net als Rapunzel, opgesloten in haar toren, zitten de vrouwen van Walter Brems gevangen in hun schilderijen. En met elke lijn en laag die de kunstenaar toevoegt, wordt hun wereld kleiner en beperkter. De verwarring die hierdoor ontstaat komt tot uitdrukking in de poëtisch titels die veel van zijn schilderijen dragen.
In eerste instantie oogt het werk van Walter Brems stil. De kleuren zijn ingetogen, de achtergrond is eenvoudig gelaten en de modellen zijn in zichzelf gekeerd. Toch is er telkens die geluidloze schreeuw. “Zie mij!”, lijken ze te smeken.
Ze vragen om toenadering om hun eenzaamheid te doorbreken. Maar aan de andere kant blijven ze liever in hun ‘toren’, want die voelt o zo veilig aan. Zo ook de jonge vrouw in ‘Etude
Portrait of artists Walter Brems and Yves Storms from Kjewbee on Vimeo.
Een mooie beschrijving van het werk van Walter. Ik ken hem al jaren en ben, ook als vakgenote, een bewonderaar van zijn werk.
BeantwoordenVerwijderenToos van Holstein.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen