donderdag 31 maart 2011

Ins and outs transseksueel

Op een feestje van een college raakte ik in gesprek met een mooie, sensuele vrouw. Ik had al eerder van haar gehoord, maar dit was de eerste keer dat ik haar ontmoette. Ze viel erg op. Aan de ene kant was ze mooi, vrouwelijk en verleidelijk. Maar haar ogen spuwde vuur en haar woorden waren hard. Ze leek te hunkeren naar liefde en aandacht, maar ondertussen had ze een muur om zich heen geplaatst waardoor niemand haar kon bereiken. Ik wist niet of ik mijn armen om haar heen moest slaan of dat ik hard weg moest rennen.

Ik had dit al eens eerder gezien bij één van mijn opdrachtgeefsters. Toen ik haar voor het eerst ontmoette was ze nog een man. Zij vertelde dat ze haar hele leven had getracht het juiste te doen; een gezin stichten, een mannelijk beroep uitoefenen en zich gedragen als man. Ze had expres een snor laten staan als bewijs van haar ‘man-zijn’. Dat ze zich van binnen vrouw voelde trachtte ze voor iedereen, inclusief zichzelf te verbergen. Maar het is onmogelijk om een leven te leiden dat niet past bij je gevoel.

Transseksueel - (by commission) - Bianca van Baast
Nu haar buitenkant eindelijk overeenkomt met haar binnenkant, ervaart ze nog veel onbegrip in haar omgeving. Om zich hiertegen te beschermen heeft ze een muur opgetrokken. Helaas maakt die muur de kans op liefde,- en begripvolle relaties het er niet groter op. Terwijl ze er juist zo’n behoefte aan heeft.

Zij bezocht mijn atelier na het zien van mijn allereerste schilderij ‘Dyers eve’ waarbij een figuur de borst opentrekt om zich te ontdoen van alle emoties en indrukken. Zij had zichzelf hier in herkent en vroeg me een schilderij te maken waarin haar overgang van man naar vrouw werd uitgebeeld. Het volgende jaar zou zij definitief als vrouw door het leven gaan en zij wilde dit via een nieuwjaarskaart bekend maken. Een afbeelding van mijn schilderij zou voorop de kaart komen staan met daarin de bekendmaking van haar nieuwe leven.

Op het feestje van mijn collega vertelde ik mijn gesprekspartner over dit schilderij. Ja, ze kende het schilderij. Sterker nog, ze had een paar maanden bij mijn opdrachtgeefster in huis gewoond. In die tijd had BNN een interview met haar gedaan over transgender en transseksualiteit voor het programma ‘Spuiten en slikken’. Mijn schilderij had daar ook een rolletje in gehad, vertelde ze.

Met de schilderijen die ik maak wil ik iedereen aanmoedigen te luisteren en te handelen naar zijn of haar gevoel. Helaas kan dit nog weleens extreme
situaties opleveren die niet altijd door de omgeving worden begrepen. Maar een ander mag nooit een reden zijn om je eigen leven niet te leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten