vrijdag 31 mei 2013

Dag burn out, hallo nieuwe mogelijkheden.

In the distance - Bianca van Baast
Er zijn van die gebeurtenissen in het leven die grote veranderingen kunnen brengen in het werk van een kunstenaar. Dat zagen we in de kunstwerken van gastkunstenaar Cécile Verwaaijen, die meerdere malen veranderde na de geboorte van haar eerste kindje en het overlijden van haar zus.
En ook het werk van
Hans van Eerd, gastkunstenaar van deze maand, toont verandering sinds hij besloot te stoppen in het onderwijs.
Het lijkt er op dat ook mijn werk nu aan het veranderen is.


In juli 2012 schreef ik de blog ‘
Een hoofdstuk sluit’,
waarin ik aangaf te stoppen met schilderen. Ik had er geen zin, energie en inspiratie meer voor.
Hoewel ik het toen moeilijk kon toegeven, vooral aan mezelf, was de aanleiding een burn out uit 2010. Ik verweet mijn oververmoeidheid aan mijn toenmalige bijbaan, omdat die veel onrust in mijn leven bracht en me lichamelijk ziek maakte. Maar in de afgelopen jaren bleek dat dit eigenlijk maar het topje van de ijsberg was.

Het ontvangst- Bianca van Baast
Een burn out is een hel om doorheen te gaan, maar tevens geloof ik dat dit het beste is wat me kon overkomen. Het stond voor afscheid nemen van alles waar ik in geloofde. Dit bracht veel onzekerheden met zich mee, maar gaf me tevens de mogelijkheid een nieuw beeld te creëren van mezelf, mijn omgeving en de wereld. Oude, overbodige en beperkende overtuigingen werden los gelaten en nieuwe inzichten kwamen er voor in de plaats.
Het
nieuwe leven, dat ik in december 2010 al voorvoelde
, lijkt langzaam werkelijkheid te worden. In mij bruist het van nieuwe ideeën en plannen die niet alleen maar met kunst te maken hebben. Het zou fantastisch zijn als ze waarheid worden.

Ondertussen ben ik weer langzaam begonnen met schilderen, in een andere techniek en een iets andere stijl.'In the distance’ en ‘Het ontvangst’ voelen beiden nog als een vingeroefening aan. Alsof ik weer opnieuw moet leren kijken en schilderen. Net als in 2001, aan het begin van mijn schilderscarrière, laat ik me verrassen door hetgeen dat op mijn pad komt. Alleen nu weet ik met welk doel ik onderweg ben….

Liefs,
Bianca
www.biancavanbaast.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten