vrijdag 22 juli 2011

Kunstenaar of schatzoeker?

Nog niet zo lang geleden kwam ik in gesprek met een collega kunstenaar die naast zijn atelier ook nog een goedlopende galerie runde. Ik kende deze man niet persoonlijk, maar ben dol op zijn galerie. Omdat ik nieuwsgierig was naar zijn passies en werkwijzen vroeg ik hem honderd uit. Zijn reactie was: “Je bent wel erg nieuwsgierig hè?!” Maar uiteindelijk deed hij iets wat hij normaal niet deed, hij opende zijn atelier voor dit nieuwsgierige aagje. En ik…. ik was de koning te rijk, alsof er een schatkamer voor me openging!
Klein wonder - Bianca van Baast

Ik kan het niet laten. Ik ben altijd op zoek naar een schat. Mijn moeder verteld nog regelmatig hoe hoorndol ze vroeger van me werd als ik weer eens vroeg “Waarom….? Hoe…? ”
Wat dat betreft voel ik me ook geen kunstenaar. Ik ben eerder een wetenschapper. Ik onderzoek de mens. Ik wil graag weten wat de mens drijft. Wat is de invloed van ervaringen, gevoelens en emoties op het handelen van een persoon? En hoe uit zich dit? Ik probeer verbanden te leggen en conclusies te trekken. In de levensverhalen van anderen hoor ik pareltjes van lessen. Maar de grootste schatten vind ik in mezelf. Ik snap nu waarom mijn moeder gek van me werd als ik mezelf weer eens afvraag “Waarom….?" en "Hoe…? ”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten