dinsdag 17 mei 2011

Wanted! The good and the bad.

Eind 2006 werd ik gevraagd deel te nemen aan een expositie in het teken van Jheronimus (Jeroen) Bosch. In de eerste instantie wilde ik weigeren. Ik vond het werk prachtig, maar wist niet meteen hoe ik hier mijn eigen draai aan kon geven. Tot het moment dat een heleboel ideeën, die al jaren door mijn hoofd spookte, als een puzzel in elkaar vielen.
De zeven zonden - Jheronimus (Jeroen) Bosch

Ik wilde al zo lang een schilderij maken met de titel 'Ecco homo' (='Zie de mens'). En hoewel het onderwerp niet overeenkomt, heeft Jeroen Bosch ook een schilderij met dezelfde titel. 

Daarnaast heeft Bosch een werk gemaakt met de zeven hoofdzonden als thema. Sinds het moment dat ik van de zonden afwist was mijn interesse voor hen gewekt. En na het zien van de film ‘SEVEN’, was ik vastbesloten hier ooit aandacht aan te schenken in mijn schilderijen.

Het laatste puzzelstukje dat op zijn plaats viel was het aantal mensfiguren. Jheronimus Bosch is vooral bekend om zijn overvolle schilderijen van mensen en gedrochten. En enkele jaren daarvoor had ikzelf 'De golf' gemaakt met een groep figuren erop en dat wilde ik graag nog eens doen.
Tuin der lusten - Jheronimus Bosch
Na enkele maanden werken was het schilderij voltooid. Alle zonden zitten erin verwerkt, de één wat duidelijker dan de ander. Ik ben benieuwd of jullie ze allemaal gevonden krijgen. (Let ook op het appeltje uit het aardse paradijs en de doos van Pandora!)

De zeven hoofdzonden zijn: 
Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots) 
Avaritia (hebzucht - gierigheid) 
Luxuria (onkuisheid - lust - wellust) 
Invidia (nijd - jaloezie - afgunst) 
Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht) 
Ira (woede - toorn) 
Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)

Ecce Homo - Bianca van Baast

Na de zeven hoofdzonden kon het schilderij met de zeven deugden natuurlijk niet uit blijven. Dus ontstond Admirari Homo (='Bewonder de mens'). 

De zeven deugden bestaan uit: 
Prudentia (Voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid) 
Iustitia (Rechtvaardigheid - rechtschapenheid) 
Temperantia (Gematigdheid - matigheid - zelfbeheersing) 
Fortitudo (Moed - sterkte) 
Fides (Geloof) 
Spes (Hoop)
Caritas (Naastenliefde/Liefde)

Admirari homo- Bianca van Baast

www.biancavanbaast.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten