zondag 12 december 2010

(Im)perfectie?!

Vandaag vindt de laatste dag van de Naturisme beurs plaats. Hoewel ik er dit jaar niet veel van heb meegekregen, denk ik regelmatig terug aan vorig jaar, toen ik er mijn schilderijen tentoonstelde. 

Tijdens deze beurs kwamen enkele bezoekers met tranen in hun ogen naar mij toe. In de eerste instantie schrok ik hiervan, ondanks dat het wel vaker gebeurt dat men zo geraakt wordt door mijn werk. Maar dit keer bleek het een andere reden te hebben dan normaal, waardoor ik sprakeloos achterbleef.
Blessed - Bianca van Baast

Vroeg in de middag kwam er een echtpaar naar me toe, met de vraag waarom ik kale mensfiguren afbeeld zonder tepels. Nu laat ik wel meer details achterwege, zoals nagels, navels en wenkbrauwen, maar de ontbrekende tepels vallen net iets meer op.

Ik vertelde hen dat ik de “pure” mens uitbeeld. Ik laat kleding, haar, sieraden en make-up weg, zodat men niets meer heeft om zich te maskeren. 
De tepels en de andere details voegen niets toe aan hetgeen ik wil uitdragen, waardoor ik ze weglaat. Sterker nog; de tepels leiden vaak af dankzij de associaties met naakt, terwijl ik eigenlijk geen naakten schilder. Het lichaam is alleen een middel om mijn verhaal te verbeelden.De vrouw van het echtpaar begon me te bedanken. Ze was zo blij dat iemand eindelijk een mooie vrouw afbeeldde zonder hoofdhaar en tepels. Nog niet zo lang geleden had ze borstkanker gehad. Beide borsten waren afgezet en ze was kaal geweest. Dankzij plastisch chirurgie had ze haar borsten weer ”terug”. Maar de chirurg vond haar incompleet zonder tepels en wilde een volgende operatie. Zij daarentegen voelde zich op en top vrouw. Ze wilde niet nog eens onder het mes. 
Haar man was de enige die haar daar in leek te steunen. Ieder ander die ze sprak vond het maar vreemd dat ze het niet “afmaakte”.
Enkele uren na mijn gesprek met dit echtpaar, kwam er een groepje dames voorbij. Eén mevrouw ontdeed zich van de groep en begon eenzelfde verhaal als het echtpaar te vertellen!


Mijn schilderijen hebben niets met kanker te maken. Maar ik hoop dat ik deze, en andere vrouwen in soortgelijke situaties, hun schoonheid kan laten zien. 
Je kunt ook mooi en volledig zijn zonder haar of tepels!

Veel kracht toegewenst aan iedereen die op de één of andere manier met kanker te maken heeft (gehad)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten